Onze doelstellingen
Onze doelstellingen zijn samen te vatten in 3 belangrijke punten:
- De gelaryngectomeerden en personen met een tracheotomie , partners en families begeleiden en informeren, zowel voor de operatie als na de ingreep door te praten uit eigen ervaring met een goed gerevalideerd persoon die zijn handicap al goed heeft verwerkt, en met groepsbijeenkomsten de mensen uit hun isolement houden.
- Het contact tussen de vereniging en professionele hulpverleners onderhouden en optimaliseren door onze werkwijze af te stemmen op de noden van de professionelen en hun patiënten.
- Zorgen dat onze lotgenotenbegeleiders en vrijwilligers zich via cursussen en info blijven bekwamen bij instanties die ons de mogelijkheden bieden.
Hoe gaan we hierbij te werk?
De begeleiding begint bij het preoperatief bezoek, doorgaans een dag voor de ingreep, op verzoek van onze steunpunten, in het ziekenhuis of thuis bij de nieuwe lotgenoot. Hier wordt vooral de nadruk gelegd op steun
en begrip geven door een goed gerevalideerd ervaringsdeskundige.
Meestal ligt dit in het verlengde van wat de chirurg, de verpleegkundige, logopedist(e) en de maatschappelijk werk(st)er al voor ons hebben gedaan. Onze steun en inzet beperken zich op onze eigen belevingen en ervaringen, zonder ons op medisch terrein te begeven.
De tweede fase van de begeleiding start tien dagen na de ingreep met een postoperatief bezoek in het ziekenhuis door een goed gerevalideerd lotgenoot. De voornaamste missie is er als persoon te staan en de nieuwe lotgenoot te laten zien dat men kan leven zonder larynx. We geven de patiënt de mogelijkheid zijn vragen en problemen voor te leggen. De bezoekende lotgenoot besteed ook aandacht aan eventuele partner
en familie.
Tijdens dit bezoek wordt informatie gegeven over het bestaan van de zelfhulpgroep voor gelaryngectomeerden, waarop de lotgenoot ten allen tijde beroep mag doen als vragen of problemen zijn.
Wij overhandigen een gratis pakket met enkel nuttige attributen zoals;
- Een SOS kaart voor in de wagen, opgemaakt in vier talen, die nood- en hulpdiensten er attent op maakt dat de patiënt door een opening in de hals ademt en niet door neus en mond.
- Twee stomabeschermers (bibs)
- Een lidkaart – SOS kaart (portefeuille formaat)
- Een noodfluitje
- Reanimatie Masker
- 2 Pins
- Informatie om per SMS de nooddiensten op te roepen
- Informatie om een app te downloaden voor op de tablet en of smartphone om de hulpverleners te wijzen hoe ze moeten helpen om ons te beademen.
Ze ontvangen ons infoblad “Den Babbelaar” met nuttige tips zowel voor de lotgenoot als hun familie.